Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies do przechowywania identyfikatora sesji użytkownika. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Możesz zrezygnować z przechowywania plików cookie, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki - niemniej w takim przypadku nie gwarantujemy poprawnego działania serwisu.

close

Kategorie

eBiuletyn-Newsletter

Jak dbać o płyn hamulcowy? [poradnik]

 

Większość użytkowników aut dla własnego bezpieczeństwa stara się dbać o to, aby ich samochód miał sprawny układ hamulcowy. Inwestują w klocki i tarcze renomowanych firm jednak zapominają o równie ważnym płynie hamulcowym, który również podlega okresowej wymianie.

 

Jak często powinno się wymieniać płyn? Europejscy producenci samochodów najczęściej zalecają wymianę płynu co 2- 3 lata, w japońskich autach bywa nieco inaczej. Zanim zdecydujemy się na taką inwestycję warto najpierw zajrzeć do instrukcji obsługi naszego pojazdu bądź zapytać o to dobrego mechanika. Cena takiego zabiegu to zwykle około 100 zł, a więc niewielka cena jak na bezpieczeństwo.

Wiele osób twierdzi, że lepiej na tym zaoszczędzić i sami podejmują się dokonania takiej czynności. Oczywiście można dokonać takiej wymiany we własnym zakresie. Jest to dość proste, jednak do wymiany będzie potrzebny nam zestaw podstawowych narzędzi, podstawki pod samochód i pomoc drugiej osoby.

 

Jak to zrobić? Na początku należy odkręcić wszystkie koła i ustawić pojazd na podpórkach. Następnie zaczynając od koła położonego najdalej do pompy hamulcowej odkręcamy odpowietrzniki znajdujące się przy wszystkich zaciskach hamulcowych, następnie prosimy drugą osobę, żeby przyciskała pedał hamulca usuwając tym samym brudny płyn z układu hamulcowego.

Czynność tak zwanego „pompowania” druga osoba musi powtarzać aż do momentu, gdy z odpowietrzników zacznie wypływać czysty płyn. Podczas wykonywania tej czynności należy co pewien czas do zbiorniczka płynu hamulcowego dolewać nowego płynu, po to żeby nie dopuścić do zapowietrzenia się układu hamulcowego.

 

Aby nie porozlewać płynu warto do odpowietrzników podłączyć gumowe przewody, z których zużyty płyn spływać będzie do butelki. Nowych płynów nie wolno ze sobą mieszać. Uwaga! Jeżeli posiadamy samochód wyposażony w system ABS samodzielna wymiany płynu tym sposobem może doprowadzić do osadzenia się brudu będącego w płynie, w zaworach pompy układu ABS uniemożliwiając skuteczne działanie hamulców.

W profesjonalnym serwisie takiej operacji dokonuje się przy pomocy specjalnego urządzenia, które odsysa brudny płyn zapobiegając osadzaniu się brudu w niepowołanych miejscach układu hamulcowego. Dlaczego należy go wymieniać? Płyn hamulcowy jako, że jest higroskopijny z biegiem lat zaczyna pobierać z otoczenia wodę.

 

Woda dostaje się do płynu przez mikropory znajdujące się w miękkich przewodach hamulcowych niewidocznych gołym okiem. Wraz z zawodnieniem płyn traci swoje właściwości, czyli spada jego temperatura wrzenia. Co przy ostrym hamowaniu może doprowadzić do zagotowania się płynu, wpadnięcie pedału hamulca w podłogę i niemożności zatrzymania auta.

Ponadto płyn, który utracił swoje właściwości lub zawodnił się może doprowadzić do przedwczesnego przerdzewienia sztywnych przewodów hamulcowych. Jak sprawdzić czy nasz płyn nadaje się jeszcze do eksploatacji? Spełniający swoje właściwości płyn hamulcowy powinien mieć kolor słomkowy, ten zużyty przypomina swoją barwą mocno zaparzoną herbatę.

 

Żeby dokładnie określić jego stan możemy zainwestować w specjalne urządzenie mierzące stopień jego zawodnienia w procentach. Pamiętajmy o tym aby zadbać o regularne serwisowanie płynu hamulcowego, bo symptomy jego zawodności nie będą w żaden sposób dla nas wyczuwalne, a znaczne jego zużycie może skutecznie uniemożliwić awaryjne hamowanie.

 

autor: Artur Kuśmierzak

Źródło: Motofakty

Źródło: http://autokult.pl/2011/07/05/jak-dbac-o-plyn-hamulcowy-poradnik


Strona głównaStrona główna

Koszyk  

jest pusty