Kategorie

Kierowcy bardzo często ignorują niesprawność układu hamulcowego w swoich pojazdach. Tymczasem sprawne przednie hamulce zapewniają w większości pojazdów aż do 70 proc. siły hamowania.

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów w samochodzie. Od jego sprawności zależy nie tylko bezpieczeństwo użytkownika danego pojazdu, ale również innych zmotoryzowanych poruszających się po naszych drogach.

Kontroluj stan przewodów

Układ hamulcowy tworzą wszystkie elementy i układy w pojeździe służące do zatrzymania pojazdu. Wyróżniamy dwa układy hamulcowe: podstawowy (sterowany za pomocą pedału hamulca, najczęściej układ hydrauliczny) oraz pomocniczy (awaryjny, załączany ręcznie, elektrycznie lub hydraulicznie). Do głównych elementów układu hamulcowego zaliczamy: pompę hamulcową, sterowanie systemu antypoślizgowego, przewody hamulcowe (sztywne i giętkie), zaciski hamulcowe, cylinderki hamulcowe, tarcze, klocki, szczęki i bębny hamulcowe. Do najczęściej stwierdzanych awarii układu hamulcowego zalicza się m.in. niedoceniane pod względem zagrożenia wycieki z układu hamulcowego.

Są one spowodowane złym stanem technicznym przewodów hamulcowych.

Nieusunięte awarie powodują wydłużenie drogi hamowania lub mogą wpłynąć na utratę kontroli nad pojazdem. Bardzo ważna jest także okresowa kontrola przewodów hamulcowych, o czym kierowcy często zapominają, bądź nawet nie mają takiej świadomości. Zapominają o tym obowiązku także mechanicy samochodowi.

Wymieniaj, nie naprawiaj

Kierowcy mają w tej sprawie wiele usprawiedliwień. Przewód hamulcowy to część, której nie widać, trudno więc o diagnozę. To prawda, dlatego tym bardziej należy zwracać uwagę na jego stan techniczny podczas przeglądu. Podczas eksploatacji także można niebezpieczne objawy, które powinny zaprowadzić nas do warsztatu.

Czasami możemy np. zaobserwować, że auto nie hamuje na linii prostej. Możliwe, że przyczyną jest brak równomiernego nacisku na koła, siła hamowania na jedno koło jest wówczas większa niż na drugie. Może to być także zapieczony zacisk hamulcowy powstały na skutek zaniedbania kontroli układu.

Sytuację taką może wytworzyć również wyciek płynu hamulcowego z cylinderków, zacisków lub przewodów hamulcowych. W takim przypadku niezbędna jest kontrola układu, przeczyszczenie poszczególnych elementów.

Fachowcy odradzają naprawy przewodów hamulcowych, tym bardziej nie powinni zabierać się za nie kierowcy. Naprawa przewodu zamontowanego w samochodzie jest niemożliwa. Wadliwe miejsce należy wyciąć, a w pozostałą lukę i tak trzeba wstawić nowy krótki przewód. Nikt nie może zagwarantować, że już raz pęknięty czyli osłabiony w danym miejscu przewód nie ulegnie dalszemu uszkodzeniu. Więc chyba bezpieczniej i też taniej jest kupić i wymienić od razu na nowy przewód, bez niepotrzebnych kombinacji, które mogą zaważyć na naszym bezpieczeństwie.

Zarówno przewód sztywny jak i elastyczny muszą charakteryzować się brakiem zmian przekroju w całym zakresie ciśnień układu hamulcowego. W innym wypadku praca sił ciśnienia będzie spożytkowana na rozszerzenie przewodu, zamiast na ściśnięcie zacisku hamulcowego (lub rozprężenie cylinderka hamulcowego), co jest niedopuszczalne.

*uszkodzenie oplotu sznurkowego w przewodzie elastycznym - rozerwanie przewodu może następić w każdej chwili nawet pod wpływem umiarkowanego ciśnienia!!!

Czy można samodzielnie naprawić przewody?

Samodzielne naprawianie przewodów hamulcowych jest jak najbardziej niewskazane. Wszelkie naprawy domowymi metodami zwykle kończą się tragedią. Nie myślmy, że zastosowanie taśmy izolacyjnej, opasek lub przejściówek zagwarantuje nam właściwe działanie układu hamulcowego. 

Dla kilkuset złotych nie warto ryzykować ludzkiego życia.


źródło

motofakty.pl

google.com

wikipedia.org